مقالات

حساسیت به مواد کاشت ناخن

حساسیت به مواد کاشت

حساسیت ناخن کاران به مواد کاشت:

در این مقاله به این موضوع می پردازیم که ناخن کاران به چه متریال و موادی حساسیت نشان می دهند و روش های پیشگیری از آن را نیز بررسی میکنیم.

  

علائم حساسیت به مواد کاشت ناخن کدام است؟

 

علائم حساسیت به مواد کاشت ناخن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

 

1. قرمزی، تورم و خارش در ناحیه اطراف ناخن.

2. ترشحات مایل به مایع یا قرمزی در ناحیه کاشت ناخن.

3. ترک خوردگی یا ضعیف شدن ناخن‌ها.

4. احساس درد یا سوزش در ناخن و اطراف آن.

5. خشکی و التهاب در پوست انگشتان.

6. تشدید علائم به صورت تماس مستقیم با مواد کاشت ناخن.

 

علت ایجاد حساسیت به مواد کاشت ناخن؟

حساسیت به مواد ناخن می تواند دلایل خیلی متفاوت و زیاد باشد.موارد زیادی نیز می تواند در این موضوع نقش داشته باشد. بعضی از ناحن کارها ممکن است بعد از سال ها کار دچار حساسیت شوند. بعضی از افراد بعد از مدت کوتاهی استفاده و بعضی از افراد نیز ممکن است در اولین برخورد با مواد متوجه شوند که با مواد کاشت ناخن حساسیت دارند.

برخی ممکن است حساسیت خفیف داشته باشند و با پوشیدن دستکش و ماسک بتوانند آن را کنترل کنند برخی ممکن است ساسیت حادتری داشته باشند.

شدت، علت و شرایط حساسیت در افراد مختلف، متفاوت است. در برخی موارد ممکن است شروع استفاده از یک برند خاص باعث ایجاد آلرژی شود.ممکن است برند خود را عوض کنید اما باز هم این آلرژی ماندگار شود.اما بنده به عنوان مدرسی که 11 سال هست در این حیطه فعالیت میکنم به شما توصیه میکنم حتما قبل از درمان به فکر پیشگیری باشید.

1.استفاده از مواد مرغوب و با کیفیت 

پوشیدن لباس آستین بلند 

2.پوشیدن دو لایه دستکش اولی نخی و دومی لاتکس

3.استفاده از ماسک 

این موارد می تواند تا حد زیادی شما را در امان نگه دارد.

 

ممکن است برای خیلی از ناخن کارهای این مورد پیش که با مواد کاشت ناخن حساسیت داشته باشند. در این مقاله به برررسی این موضوع و روش های درمانی آن می پردازیم.

 

در ابتدای کار شما باید اول تشخیص دهید که با کدامیک از مواد کاشت ناخن واکنش نشان می دهید.

ممکن است شما فکر کنید به مواد پودر حساسیت دارید و چون در لاین پودر کار میکردید آن را کنار گذاشته و تصمیم بگیرید لاین ژل کار کنید.

اما باز هم در ان لاین هم آن آلرژی و حساسیت را تجربه کند. با خودتان فکر میکنید و میگوید اینبار که لیکوئید، پرایمر اسیدی و پرایمر پودر را حذف کردم اما هنوز هم مشکل من وجود دارد.

در این مرحله هست که شما  متوجه میشوید که مثلا  به خود لاک ژل حساسیت دارید که این مورد در هر دو نوع لاین وجود دارد.

پس باید اولا دقیق متوجه شوید که به کدامیک از مواد کار کاشت ناخن حساسیت دارید. در صورت امکان آن ماده را از کار خود حذف کنید.

مثلا در صورتی که به پرایمر اسیدی یا غیر اسیدی حساسیت دارید می توانید در لاین ژل کار کنید و این ماده را از کار خود حذف کنید.

یا در صورتی که به لاک ژل حساسیت دارید میتوانید یک همکار در این بخش داشته باشید که کار لاک ژل را برای شما انجام دهد و شما به هیچ عنوان به لاک ژل دست نزنید.

حساسیت ناخن کار به مواد کاشت

حساسیت به مواد کاشت ناخن چیست؟ به کدام مواد کاشت ناخن ممکن است حساسیت داشته باشیم؟

به طور کلی در حرفه ناخن تمامی متریال ها و مواد مصرفی می تواند باعث ایجاد بروز حساسیت هم برای مشتری و هم برای ناخن کار شود. اما 5 مورد از مهم ترین متریال های ناخن که باعث حساسیت در ناخن کاران یا مشتریان می شوند عبارتند از :

 

1.انواع پرایمر حتی پرایمر ژل

2.کلینزر که ترکیبی از استون و الکل است.

3.لیکوئید کاشت پودر

4.لاکژل

5.خاک ناخن (همان سوهان کشی که انجام میدهیم و خاکی که از این سوهان کشی روی دست ناخنکار می ریزد)

 

 

 

چگونه تشخیص دهیم که به کدامیک از مواد کاشت ناخن حساسیت داریم؟

 

 برای اینکه متوجه بشوید به کدام یک زا مواد کاشت حساسیت دارید تا بتوانید آن متریال را از کار خود حذف کنید باید زمانی که پوست شما کاملا سالم بوده و هیچ واکنش یا زخمی ندارد. در حد یک قطر از یکی از موادی که به آن ها مشکوک هستید را کنار ناخن خود بچکانید و به مدت 2 روز صبر کنید اگر پوست شما هیچ گونه واکنشی نشان نداد یعنی شما به آن ماده حساسیت ندارید.

این کار را برای کلیه مواد تک به تک اجرا کنید تا  ماده ای که پوست شما حساسیت نشان میدهد را تشخیص دهید. بعد از این کار ماده را تشخیص دادید باید به دنبال راه حل باشید مثلا در صورتی که به لاکژل حساسیت داشته باشید به هر حال این ماده در هر دو لاین وجود دارد و باید به دنبال یک راه حل اساسی بود.این مورد را روی تمامی موادی که به آن ها مشکوک هستید انجام دهید. به این دلیل که بتوانید دقیقا ماده ای که به آن حساسیت را دارید پیدا کنید.

 

حساسیت کاشت

راه حل های ساده پیشنهادی برای حساسیت به مواد کاشت ناخن :

1.در صورتی که به مواد مثل لاک ژل حساسیت دارید بهتر است این بخش کار را به یک همکار واگذار کنید تا دست های شما از تماس با این مواد در امان بماند.

2.در صورتی که به پرایمرها حساسیت دارید می توانید از بیس پرایمرها استفاده کنید بیس پرایمر pns  یک برند خیلی خوب برای این کار هست که پیشنهاد میکنیم.حتی از این پرایمر برای لاین پودر هم می توان استفاده کرد.

بعد از ضد قارچ، بیس پرایمر بزنید و اگر میخواهید کاشت پودر انجام دهید، نوچی کار را گرفته و کمی بیس را مات کرده و کاشت پودر را انجام دهید.اگر میخواهید کاشت ژل بزنید نیازی به گرفتن نوچی نیست، روی همان بیس پرایمر کاشت ژل را بزنید.

 

به طور کلی در کار کاشت ناخن حساسیت به مواد کاشت در هر بخشی را باید دقیق تشخیص دهید و در صورت امکان مواد جایگزین استفاده کنید.

 

روش درمان حساسیت به مواد کاشت:

 

برای کاهش حساسیت به مواد کاشت ناخن، می‌توانید مراقبت‌ها و تغییراتی را در روش‌های استفاده از مواد کاشت انجام دهید. در ادامه چند راهکار برای کاهش حساسیت به مواد کاشت ناخن آورده شده است:

 

1. گزینه‌های مواد کاشت:

قبل از انتخاب مواد کاشت ناخن، بهتر است از تولیدکننده سوال کنید که آیا محصولاتشان حاوی موادی هستند که ممکن است حساسیت در آورند. یافتن محصولاتی که بدون مواد مزاحم باشند، به کاهش حساسیت شما کمک خواهد کرد.

 

2. تست حساسیت:

 

در صورتی که برای اولین بار می‌خواهید از مواد کاشت ناخن استفاده کنید، انجام تست حساسیت بر روی پوست دست‌تان را پیشنهاد می‌دهیم. این تست به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که آیا پوست شما به محصولات مورد استفاده حساس است یا خیر.

 

3. بهداشت و تمیزی:

حفظ بهداشت و تمیزی مواد کاشت و ابزارهای استفاده شده مهم است. مطمئن شوید که مواد، ابزارها و مناطق اطراف ناخن‌هایتان تمیز و بهداشتی باشند.

 

4. رعایت میزان و نحوه استفاده هر یک از متریال ها:

از متریال مصرفی به صورت اصولی و درست استفاده کنید از استفاده اضافی یا نادرست از مواد کاشت بپرهیزید.به عنوان مثال : پرایمر را بیشتر از یکبار تکرار نکنید چون اینکار ممکن است هم موجب حساسیت و هم باعث لیفت ناخن شود.

 

5. استفاده از محافظ دست:

اگر متوجه شدید که دستانتان به مواد کاشت ناخن حساس هستند، می‌توانید از محافظ دست ( دستکش ) استفاده کنید تا تماس مستقیم با مواد را کاهش دهید.قبل از استفاده از دستکش لاتکس بهتر است از حساس نبودن دست خود نسبت به آن نیز مطمئن شوید. بهتر است یک لایه دستکش نخی بپوشید.

 

 

حساسیت به لاک ژل روش پیشگیری و درمان:

اگر شما به لاک ژل حساسیت دارید باید همیشه در زمان لاک ژل زدن حتما از دولایه دستکش استفاده کنید. اول یک لایه دستکش نخی و دومین لایه دستکش لاتکس و بعد لاک ژل را برای مشتری اجرا کنید.

اما در بعضی از موارد اینقدر میزان حساسیت زیاد است که حتی با پوشیدن دستکش نیز علائم ظاهر می شود. حتی ممکن است این علائم در کل بدن شما نیز ظاهر شود.علائمی مانند سوزش ،خارش ،کهیر و دون دون های ریز در کل بدن.

بهترین کار برای افرادی با حساسیت بالا حذف لاک ژل از کار است در صورتی که شرایط امکان حذف این ماده را ندارید باید از یک همکار برای این موضوع کمک بگیرید و خود شما به هیچ عنوان لاک ژل را برای مشتری اجرا نکنید.

 
حساسیت به کاشت ناخن

روش پیشگیری از حساسیت به لاک ژل:

استفاده از دستکش لاتکس و ماسک در حین اجرای کار.بسیای از ناخن کارها در ابتدا به این مواد حساسیت نداشته اند اما به مرور زمان که از لاک ژل استفاده کرده اند دچار حساسیت و آلرژی شده اند.

 

روش درمان حساسیت به لاک ژل:

متاسفانه حساسیت به لاک ژل هیچ راه درمانی ندارد.درمان قطعی نداشته و با هر بار اجرای کار برای مشتری شما ممکن است دوباره حساسیت به لاک ژل را تجربه کنید. اما برای درمان موضعی و موقت می توانید از پمادها و کرم های ضد آلرژی مثل بتامتازون استفاده کنید.

ولی بهتر است که حتما به پزشک پوست مراجعه کرده و درمان خود را توسط پزشک دنبال کنید خصوصا اگر شدت و علائم آلرژی شما بسیار زیاد است؛ حتما توصیه میکنیم که به پزشک مراجعه کنید.

 

حساسیت به کلینزر روش پیشگیری و درمان :

در صورتی که متوجه شدید به ماده کلینزر حساسیت دارید باید ابتدا چک کنید که به کدام ماده آن حساسیت دارید زیرا کلینزر از دو ماده استون و الکل تشکیل میشود. پس شما باید متوجه شوید که آیا حساسیت شما به استون هست یا به الکل.

جهت رسیدن به این موضوع می توانید طبق روش بالا که آموزش دادیم آلرژی خود به ماده را تشخیص دهید.بعد از تشخیص سعی کنید آن ماده حساسیت زا را حذف کنید.

مثلا اگر به استون حساسیت دارید به جای استفاده از کلینزر از الکل 96 درصد استفاده کنید. در صورتی که به الکل حساسیت داشتید از استون استفاده کنید.

 

راه پیشگیری از حساسیت به کلینزر:

برای این موضوع باید حتما دو لایه دستکش بپوشید.لایه اول دستکش نخی و لایه دوم لایه لاتکس.

بسیاری از ناخن کاران در ابتدای کار هیچ آلرژی نسبت به کلینزر نداشته اند اما با تکرار کار با آن دچار حساسیت شده اند. پس شما با پوشیدن دو لایه دستکش و ماسک زدن تا حد زیادی می توانید از ایجاد آلرژی پیشگیری کنید.

 

راه درمان حساسیت به کلینزر :

متاسفانه هیچ راه درمانی قطعی جهت درمان حساسیت به کلینزر وجود ندارد.تنها راه درمان فاصله گرفتن از کلینزر و حذف کردن آن از کار شما می باشد.

اما جهت درمان موقت این آلرژی شما می توانید از پمادهای موضعی مانند بتامتازون استفاده کنید. البته حتما حتما توصیه میکنیم ابتدا با پزشک مشورت داشته باشید.مخصوصا اگر سطح آلرژی شما گسترده هست هیچ گاه خوددرمانی نکنید.

 

حساسیت به لیکوئید روش پیشگیری و درمان :

اگر متوحه شدید که به لیکوئید ناخن حساسیت دارید باید آن را از روش کار خود حذف کنید.

لیکوئید جز اصلی و جداناپذیری از کاشت پودر است بنابراین باید متد خود را عوض کرده با کاشت پودر خداحافظی کرده و به سمت کاشت ژل بروید.

البته احتمال دارد شما با پوشیدن 2 لایه دستکش یک لایه نخی و یک لایه لاتکس بتوانید تا حدودی زیادی آلرژی خود را کاهش دهید.اگر با این روش درمان شدید می توانید به کار خود در لاین پودر ادامه دهید اما اگر با پوشیدن دستکش باز هم آلرژی شما ادامه داشت راه حل دیگری غیر از خداحافظی با کاشت پودر ندارید.

 

روش پیشگیری از حساسیت به لیکوئید:

برای پیشگیری از حساسیت به لیکوئید اگر هیچ علائمی از حساسیت ندارید حتما دو لایه دستکش مثل موارد بالا را بپوشید.زیرا همانطور که قبلا اشاره کردیم خیلی از افراد در ابتدای کار آلرژی نداشته و با استفاده مداوم از این مواد دچار حساسیت و آلرژی شده اند.

شما می توانید با پوشیدن دستکش تا حد زیادی از ایجاد حساسیت جلوگیری کنید.

 

راه درمان حساسیت به لیکوئید:

متاسفانه مانند مواد قبلی هیچ راه درمانی برای حساسیت به لیکوئید وجود ندارد.

ولی مانند بقیه موارد از درمان مقطعی استفاده کنید.اما به محض اینکه مجدد از لیکوئید استفاده کنید احتمال برگشت علائم وجود دارد.

توصیه میکنیم حتما برای درمان به پزشک مراجعه کنید اما در صورتی که علائم حساسیت شما خیلی شدید نیست می توانید پماد یا کرم ضد حساسی مانند بتامتازون را از داروخانه تهیه و استفاده کنید.

 

حساسیت به پرایمرها ، روش پیشگیری و راه درمان :

اگر شما متوجه شدید که به پرایمرها حساسیت دارید به طورکلی می توانید در کار خود پرایمرها را حذف کنید.

شما می توانید از بازار بیس پرایمرها را تهیه کنید. بیس پرایمرها مانند پرایمرها مایع نبوده و به شکل بیس ژل بوده و در متریال آنها هم پرایمر و هم بیس کت وجود دارد.

شما می توانید با استفاده از بیس ژل تا حد زیادی از ایجاد حساسیت خود یا مشتری بکاهید.

زیرا پرایمرها مایع بوده و در زمان استفاده امکان برخورد آن با پوست دست مشتری و شما بیشتر وجود دارد.اما وقتی از بیس پرایمر استفاده میکنید به دلیل اینکه به شکل ژل بوده کنترل آنها جهت عدم برخورد با پوست راحت تر است.

ولی باز هم بهتر است از دو لایه دستکش استفاده کنید لایه اول دستکش نخی و لایه دوم دستکش لاتکس.

زیرا شما زمانی که پوست حساسی دارید ممکن است باز هم پوست شما به بیس پرایمر هم واکنش نشان دهد ولی زمانی که دو لایه دستکش بپوشید و از بیس پرایمر استفاده کنید احتمال ایجاد آلرژی خیلی کم میشود.زمانی که شما از دستکش استفاده می کنید حتی اگر از خود پرایمر هم استفاده میکنید احتمال کاهش آلرژی وجود دارد. در صورتی که از خود پرایمر استفاده میکنید سعی کنید حتما ماسک هم بپوشید.

 

پیشگیری از حساسیت به پرایمرها:

جهت پیشگیری از حساسیت به پرایمرها حتما موقع استفاده از دو لایه دستکش مثل روش های قبل و ماسک استفاده کنید.

 

راه درمان حساسیت به پرایمرها :

برای درمان حساسیت به پرایمر هم راه درمان قطعی وجود ندارد. توصیه میکنم حتما به پزشک مراجعه کنید.اما اگر علائم شما خیلی شدید و حاد نیست می توانید از پماد ها و کرم های ضد حساسیت در داروخانه ها استفاده کنید.

حساسیت به خاک ناخن  پیشگیری و راه درمان :

منظور از خاک ناخن همان گرد و غباری است که از سوهان کشی ناخن طبییعی و یا مواد کاشت ناخن ایجاد میشود.

خیلی از ناخن کارها و مشتریان از خاک و گرده ناخن یا مواد کاشت زمانی که به پوست شان برخورد میکند دچار حساسیت میشوند. در این افرادی علائمی مثل اگزما، خارش و قرمزی و التهاب به وجود می آید.

خوشبختانه حساسیت به خاک ناخن خیلی حاد نبوده و با علائمی خفیف که در بالا اشاره کردیم ایجاد میشود. خیلی زود نیز بهبود پیدا میکند.

اما در افرادی معدودی ممکن است علائم حادتر باشد.

روش پیشگیری این مورد ساده است و شما با پوشیدن دستکش به راحتی می توانید از این مشکل جلوگیری کنید.

اما از آنجایی که خود دستکش لاتکس ممکن است ایجاد حساسیت کند حتما اول یک لایه دستکش نخی بپوشید. از لباس های آستین بلند استفاده کنید. تا زمان سوهان کشی روی مچ و ساق دستتان خاک نریزد.زیرا با برخورد این خاک با دست و صورت ممکن است علائم آلرژی را تجربه کنید.

حتما از ماسک استفاده کنید.

روش درمان حساسیت با خاک ناخن :

تنها راه درمان حساسیت به خاک ناخن پبشگیری از برخورد خاک ناخن به پوست دست و مجاری تنفسی می باشد.خیلی درمان این موضوع مانند سایر موارد پیچیده و حاد نیست.

جهت درمان مقطعی اگر در دست، صورت یا گردن خود علائم را مشاهده کردید می توانید به داروخانه مراجعه کرده و از پمادهای موضعی استفاده کنید. در صورتی که علائم شدید داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.